Opowiem Wam dzisiaj o projekcie który od kilku lat prowadzę z wszystkimi pierwszakami.
Jest to “program lojalnościowy” który stworzyłam dla moich uczniów jako sposób na zdobywanie dodatkowych punktów ale przede wszystkim ma on na celu wprowadzenie i ćwiczenie angielskiego alfabetu.
Każdego tygodnia (lub częściej, zależy od grupy i ilości lekcji angielskiego w tygodniu) poznawaliśmy nową literkę alfabetu. Pracę ułatwi Wam zestaw literek w formie kart lub prezentacji online. Dodatkowo, istnieje wiele kanałów z piosenkami o każdej literce - polecam wybrać jakiś jeden i się go trzymać.
U mnie jest to Bounce Patrol - https://www.youtube.com/watch?v=0KXtxIiQ7gk&ab_channel=BouncePatrol-KidsSongs)
Polecam zaopatrzyć się w pieczątki i jakieś naklejki - świetnie sprawdzą się kółeczka motywacyjne, kupicie je za kilka złotych online, ja mam takie:
Uczniowie rysują lub dostają gotową kartę do zbierania pieczątek / naklejek i wklejają ją np. na końcu zeszytu.
Dzieci zdobywały pieczątkę za każdym razem gdy wykonały jakąś pracę dodatkową - u nas były to głównie rysunki lub wyuczone słówka (zazwyczaj 3) które zaczynają się na kolejną literkę alfabetu którą poznaliśmy lub dopiero mamy poznać. Dzięki takiej “odwróconej klasie” dzieci nie tylko samodzielnie wyszukiwały słowa, ale gdy jakieś z nich powtórzyło się np. w piosence to dodatkowo sprawiało że lepiej to słowo zapamiętywały.
Podczas prezentacji literki robiliśmy burzę mózgów - szukaliśmy jak najwięcej słów na daną literę. W tym czasie, dzieci miały szansę podzielić się swoja pracą dodatkową i otrzymać pieczątkę. Potem “w nagrodę” oglądaliśmy wideo z piosenką. Podczas oglądanie, dzieci miały za zadanie zapamiętać jak najwięcej słówek które się tam pojawiły.
W moim systemie, za każde 10 pieczątek uczeń dostawał naklejkę. za 5 naklejek była nagroda. Może Wam się wydawać że bardzo ciężko było uzbierać wszystkie naklejki ale w mojej szkole angielski jest codziennie, dzieci miały szansę na dodatkowe pieczątki np. po bezbłędnie napisanym teście itp. Jeśli w waszej szkole stosuje się oceny w klasach 1-3 (u nas była to ocena opisowa ale dzieci zbierały punkty) to za każdą naklejkę możecie ustalić określoną ocenę.
I teraz najlepsze czyli NAGRODA ;)
Za uzbieranie 5 naklejek uczniowie otrzymywali 2 kupony - jeden na zwolnienie z zadania domowego a drugi na przeprowadzenie fragmentu lekcji na dowolny temat. Dodatkowo, zwycięzca dostawał długopis “zmazywalny” (do zamówienia np. na popularnej chińskiej stronie).
Mimo sceptycznego podejścia do tego rodzaju systemu motywacyjnego, większość moich uczniów brała w nim udział i często zadziwiali mnie swoim zaangażowaniem. Być może u Was taki pomysł też się sprawdzi.
Poniżej możecie pobrać duży plik pdf z alfabetem w formie puzzli wraz z kartami pracy. Kolorowe strony można wyciąć jako puzzle lub zostawić w całości i prezentować klasie literkę wraz z przykładami.
Do zobaczenia następnym razem!
Komentarze
Prześlij komentarz